上の画像は、天の川銀河の中心に位置する数千個のブラックホールです。撮影はNASAの「チャンドラX線観測衛星」で行われました。

この場所は太陽質量の5〜30倍のブラックホールから成り立っており、また天の川銀河の中心の巨大ブラックホール「いて座A*」から3光年以内に存在しています。さらに研究によれば、恒星ほどの質量のブラックホールがいて座A*へ向かって移動している可能性も示唆されているのです。

Image Credit: NASA/Chandra X-Ray Observatory
■Black Hole Bounty Captured in the Center of the Milky Way

Astronomers have discovered evidence for thousands of black holes located near the center of our Milky Way galaxy using data from NASA’s Chandra X-ray Observatory.

(文/塚本直樹)